Friday, February 3

Facebook IPO likely to boost China's SNS



Facebook's planned initial public offering (IPOis likely to give impetus to China'ssocial networking service (SNSand boost its developmentindustry insiders say.
Facebook filed with the US Securities and Exchange Commission on Wednesday to raise $5billion in a preliminary IPOone of the largest technology offering so far.
"Facebook's IPO is a milestone event in the global Internet arena," said Cheng Binghaochiefexecutive officer of China's top SNS site Kaixin.
"In the next few yearsSNS sites will become the mainstream of the Internetand the IPO ofFacebook will make more people realize the change," Cheng told reporters in an interview.
Fang Xingdongfounder of blogchina.com and web research consultancy chinalabs.comsaidmany venture capitalists would benefit enormously from the IPO.
"The move will also fortify market confidence over investment in the Internet," Fang said.
Thanks to the news of Facebook's IPOChina's SNS sites have witnessed a dramatic rise instock marketShares of New York-listed Chinese social networking company Renren Inc., whichis dubbed China's "Facebook," rose 33 percent from last Thursday to Tuesday this weekwhileshares of NASDAQ-listed Sina Corp., owner of China's popular Twitter-like Sina Weibomicroblog servicerose 18.8 percent over the same period.
SNS sites have mushroomed in China in recent years and some of them have successfullylisted on overseas stock markets.
It is estimated that 269 million Internet users in China were registered at SNS sites by the endof 2011, which had a market value of about 2.1 billion yuan ($328 million), according to China'smarket research firm Analysys International.
HoweverChina's SNS sites still face numerous problems that will impede its furtherdevelopmentindustry watchers say.
Compared with FacebookChina's major SNS sites like Kaixin and Renren are still small-scalein user numbers and lack growth momentumexperts say.
Kaixin CEO Cheng said Facebook's going public will in the short term have a great impact onthe performance of China's SNS.
"Howeverthe long-term influence is limited due to the difference between Facebook andChina's SNS sites in income structurebusiness model and positioning," Cheng said.
Huang Mengan analyst with Analysys Internationalalso pointed out that the status quo ofChinese concept stocks in the US stock market being undervalued won't change in the longrun.
Huang said China's Internet companies usually lack a solid profit pattern and they are tooeager to expand their business scope.
"By doing sothey have lost their core competitiveness in comparison with their foreign peers,"Huang said.
HoweverCheng is still optimistic about China's SNS sites in regard to their developmentpotentials to replace traditional communicationmedia and business platforms in the next fiveyears.

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